agneslovisaandersson.blogg.se

2013-05-29
15:14:25

Bra text av nellie berntsson ;)

Med besöksrekord & siffror som är helt otroligt höga känner jag att detta inlägget måste skrivas. Bevisligen läser ni & hoppas att ALLA tar sig till det.

NÄTHAT / NÄTMOBBING / NÄTILSKA

Jag är en 00: som är uppvuxen med nätet. Jag visar mina föräldrar det mesta inom nätet & iphones. Vi är ju så, vi kids. Vi kan nätet ofta bättre än våra föräldrar.

Hur många kan ärligt säga att när man sätter sig vid datan på sitt rum, att ens föräldrar har koll på vad man gör? Seriöst nu….typ inga. Jag har enorma krav på mig & mina föräldrar har krav på sig JÄMNT utifrån om min blogg. Föräldrar kollar snett & bloggen e granskad liksom. Fine, inte mer än rätt. Har man statestik som jag har nu, så ska man ha koll. Men det jag skriver HÄR, kan den meningen inte göra lika ont på FB om nån tjej/kille sitter på sitt rum & gör det på FB?

Svar JO.

Jag får elaka kommentarer på nätet, FB / insta VARJE dag i 3,5 års tid. VARJE dag. Jag om nån vet vad jag pratar om. Allt från min ridning, mina ponnys, min kropp, mina bröst, mina läppar eller mina felstavningar. VARJE DAG. Vet de föräldrarna till de barnen om att deras barn sitter på nätet & skriver elaka saker mot mig eller nån annan? Kanske dom jobbar eller står och steker köttbullar. Om jag , Tyra eller Linn skulle häva ur oss nåt här…så vet halva sverige det sen. AJJA bajja. Vi med sån makt – ska vi verkligen?

Men jag vänder frågan tillbaka. Ska DU verkligen ha insta/fb eller data om DU inte kan uppföra dig på nätet?

Det sårar ju lika mycket.

Jag tycker att ALLA på nätet har ett ansvar mot sig själv & andra. Seriöst. NÄtet är ingen wilda western stad där det finns inga lagar & regler. NO way. Det finns lika mycket lagar där som på alla andra ställen, men minst sagt är det sunt förnuft eller? Man vet rätt & fel…simple as that.

Jag kanske ser 100 bilder om dan på instagram. GIllar kanske 20 av dom, kanske skriver 5 kommentarer. Då är det ofta typ grattis, snyggo eller nåt annat SNÄLLT. Skulle ALDRIG nånsin få för mig att skriva ”ameh pusha lite mer då” Eller ”ful” på nån bild. AAAALDRIIIG. Av de 100 bilderna är de såklart några bilder som jag kanske inte gillar eller liknnde, endå skulle ALDRIG tanken komma att skriva nåt taskigt.

Det är den STORA skillnaden mellan mig & vissa. Jag har inte ett behov av att trycka ner andra, inte ett dugg. Jag är så otroligt trygg i mig själv & det jag kyckats med…så never att jag skulle trycka till nån. Åhhh ucsh på Tyra som rider alla fina hästar & bor på den där gården med klackar & allt. Usch på henne. Säkert ihop med han Nicklas bara för att få gratis träningar….usch på henne. Eller Linn. Hon den blonda bimbon som e ur dålig i skolan & har inte lyckats med nåt. Går där i fina anläggningen i glitter skor & dricker latte all day. Usch.

Men seriöst. Det är ju inte så att Linn snott askungens skor & stulit latten från nån hemlös eller? Nej…hon KÖPT sina glitterskor för egna pengar & gjort sin egna latte i sin egna latte maskin

Eller Tyra. Hon cashat in sina hästar själv & fångade snyggo tränaren med sin charm & killer look Seriöst…..ALLA kan lyckas med sina drömmar sålänge man går upp varje dag med ett mål. Men tro mig, spy ut näthat eller bidra till det – gör att du står still – utvecklas inte.

Jag vill IDAG starta ett projekt som jag hoppas ALLA är med på. När vi endå läser bloggar/FB /insta varje dag så ska vi IDAG ändra på näthatet.

Mitt projekt heter #SKICKA VIDARE NÄTKÄRLEK!

VARJE DAG LÄMNAR VI NÅNSTANS PÅ NÄTET 5 SNÄLLA KOMMENTARER. VI UNDERTECKNAR DET MED #SKICKA VIDARE NÄTKÄRLEK. PERSONEN SOM FÅTT KOMMENTAREN MÅSTE I SIN TUR KOMMENTERA 5 SNÄLLA KOMMENTARER NÅGON ANNANSTANS PÅ NÄTET med 5 SNÄLLA KOMMENTARER…..Kärlken är i rullning & VI kommer vinna över näthatet.

VI STARTAR IDAG

”#skicka vidare nätkärlek”



Kom igen nu & VISA våran power på nätet #skicka vidare nätkärlek SPRID det på nätet/insta/Fb överallt. VI KAN ÄNDRA det här. NU!




// Agnes


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: